Amedia
Fjendstrupvej 2
4850 Stubbekøbing
tlf 54 49 00 94
fax 54 49 00 77
info@amedia.dk

Design: Helga Gudmundsd.
e-mail: helga.g@mobilixnet.dk

Dit professionelle netværk - sådan tænder du kontakterne:
Forord

Begrebet at netværke vinder mere og mere indpas i vores dagligdag. Ikke fordi vi ikke altid har netværket, for det har vi, men fordi en persons netværk oftere og oftere bliver betragtet som en værdifuld, eftertragtet og dybt nødvendig ressource.

I disse informationsrige tider, hvor man umuligt kan vide alt selv, står den enkelte bedre rustet med en bred kontaktflade, der kan bidrage med oplysninger og ajourføre viden, hvis ikke direkte hjælpe med at løse et konkret problem. Desuden er det nemmere for den enkelte at udvikle ny værdifuld viden, hvis man deler, hvad man ved med andre.

Kravet til et stærkt netværk optræder hyppigere som parameter i ansættelsessamtaler, fordi virksomheder leder efter medarbejdere, der kan trække nye relevante kontakter med sig. Et bredt netværk er tillige nødvendigt, hvis man vil skifte bane i sin karriere: Det anslås, at to tredjedele af alle stillinger besættes uden opslag – kandidaterne til jobbet findes gennem netværk. Endelig er et solidt netværk simpelthen forudsætningen for at lykkes, hvis man vil have hjælp til at starte egen virksomhed og sprede såvel budskab som produkt.

Men hvordan skaffer man sig dette netværk, og hvordan udbygger og benytter man det? Hvor går grænsen mellem netværk og nepotisme, og hvordan holdes balancen mellem at give og modtage i de relationer, der skabes? Disse spørgsmål samt en lang række andre forsøger denne bog at besvare i meget konkrete og handlingsanvisende vendinger.

Bogen fokuserer på det professionelle netværk, men selvfølgelig fungerer metoderne præcis lige så godt i netværk, hvor det sociale er omdrejningspunktet. De professionelle netværk fungerer efter min mening i øvrigt bedst, når det sociale element er indarbejdet som naturlig del.

Den første del af bogen handler mest om det fysiske møde, og om hvordan den enkelte netværker, når det første håndtryk er givet. Første del er henvendt til dem, der ønsker at arbejde med det personlige udtryk og med at væve et net af kontakter, som de kan samarbejde med som enkeltpersoner.

Den anden del af bogen fokuserer på netværk i grupper og her i særdeleshed på, hvordan man netværker i grupper, der opbygges og lever helt eller delvist online, altså de virtuelle netværk, som man finder flere og flere af på internettet. Anden del er særlig henvendt til dem, der står overfor at skulle opbygge sådanne større netværk, og som derfor både har brug for at forstå den teoretiske baggrund for netværksgrupper og for præcise redskaber til at gå i gang med.

Efter at have skrevet bogen Frie Agenter – en praktisk bog til den, der vil arbejde med eller som freelancer, hvori der er et større afsnit om netværk, har mange henvendt sig for at få mere at vide. Når jeg så fortæller om at skabe og vedligeholde netværk, har jeg ofte oplevet, at folk siger: Nå ja, men det vidste jeg jo godt. Og de har givetvis ret!
                       Vi har altid netværket, og jeg kan næppe fortælle noget helt nyt, men jeg har forsøgt at sætte det, vi gør til daglig, ind i en systematik, som for nogle ganske givet vil være øjenåbnende.  Det gælder nemlig om at finde ud af, hvordan man selv handler, og om man kan agere mere hensigtsmæssigt i forhold til, hvad man vil opnå i en given situation. 

Abelone Glahn
Maglebrænde
Marts 2004

Pris : 199.- plus porto
Sideantal: 150
Børsens Forlag

Indholdsfortegnelse
Forord

Bestil her
Om forfatteren
Skal du bruge pressebilleder kan de downloades her