Virtual Communities
Fremtidens klublokaler på nettet
af Abelone Glahn
Virtual
Communities beskriver, hvad man på dansk kan kalde Interessefællesskaber på
nettet. Flere og flere firmaer og foreninger har opdaget, at nettet er eminent
til i mere eller mindre forpligtende form at forbinde mennesker, der måske har
svært ved at finde hinanden fysisk ude i det virkelige liv, og at fællesskabet
er udslagsgivende for, om du får succes on-line eller ej. Det kan dreje sig om
alt fra passionerede Vietnam-rejsende, voksne tvillinger, til landmænd eller
Pokemon-fans. Nogle samles som stamkunder hos en producent af et særprodukt,
andre samles mere i foreningsånd.
Hvis
en hjemmeside ikke udvikler sig konstant og viser nyt ansigt, nyt indhold,
forsvinder kunderne/medlemmerne, men kommer igen og igen, hvis de her kan få dækket
alle tænkelige vinkler af deres særlige interesse, hvad enten det handler om
at kunne købe helt specielle varer, måske med rabat, at kunne bidrage til en
detaljeret begivenhedskalender, købe og sælge via auktioner, dele information
og erfaringer med hinanden eller simpelthen bare se på.
En
måde at udbygge en traditionel informativ side på, er ved at tilføje en
community, en klub for dem, der bruger siden.
Stamkunder
De
fleste Virtual Communities (VC’er) oprettes i forbindelse med et produkt. For
eksempel har den verdensomspændende on-line-computerspil gigant Gameplay
udviklet et omfattende VC, hvor de omkring 400.000 brugere kan diskutere den
seneste nye version af et spil, få råd og vejledning til et spil af andre, der
har prøvet det, selv komme med tips, og i øvrigt tale om spillene, når man
ikke lige spiller dem ! På www.gameplay.com’
s VC kan man også tilmelde sig en klub, hvorved man opnår rabatter, får
nyhedsbreve eller får tilsendt de seneste nye informationer om nyskabelser, før
de ligger i butikkerne.
VC
behøver ikke at være gigantiske netværk, men kan udgøre en stamkundekreds,
for eksempel hos en forhandler af off-road udstyr. Her kan man udveksle
erfaringer om, hvordan vandrestøvler skal imprægneres, om særligt
interessante rejseruter, tips om udstyr, billige rejser etc etc. ,man kan finde
rejsefæller, og som medlem få rabat på visse varer. Forhandleren får den tætte
kontakt til brugeren og kan fx teste udstyr af, inden det sættes i produktion.
Respekt
for brugeren
Før
man opretter en community, skal man – uanset om det er som privatperson, som
firma eller større organisation – gøre sig klart, at en VC ikke fungerer,
hvis den ikke vedligeholdes og drives i respekt for brugeren. Specielt skal
firmaer være klar over, at der ikke er tale om en udvidet brevkasse, hvor
firmaet kan modtage ros og ris. Hvis man knytter forbindelse med sine kunder,
skal man fra starten vide, at det kræver en stillingtagen til de selvsamme
kunder: Vil man lytte til, hvad kunderne siger eller er det bare et skalkeskjul
for at være kundevenlig ?Vil man gå i dialog eller vil man stadig i
virkeligheden gøre, som man hele tiden har gjort?
Til gengæld kan leverandører
mm. med en vellykket og vel-vedligeholdt community skabe endnu større trafik og
dermed handel. De kan nå utrolig målrettet ud, og næppe noget andet sted
komme i så direkte og anvendelig dialog med stamkunder.
Den
direkte forbrugerkontakt sublimeres, men VC kræver at der selv helt i
topledelsen er en grundlæggende forståelse og accept af det nære forhold til
kunden. Og den, der skal administrere, være moderator, motivator eller slet og
ret bartender for dette interessefællesskab, skal også forstå
samspilsreglerne.
Der
er ikke noget galt med at oprette en community af profitårsager, blot skal man
forstå at enhver form for snyd, overdrivelse eller falsk markedsføring hurtigt
afsløres af de nådesløse – men ofte også hengivne kunder. Explain,
don’t exploit.
Private
VC
På
et plan, hvor der ikke nødvendigvis er penge indblandet, ligger de VC, der fx
er bygget op omkring skolekammerater, tambourkorpset i Det Danske Spejderkorps
eller Landroverklubben. Det kan også være netværk af mennesker, der ikke
kender hinanden på forhånd, men som finder sammen om en fælles opgave eller
akut problem. Man kan på Vcen have adresselister og breve ajourføre en
kalender, indkalde til møder, melde til og fra disse møder, alt sammen
elektronisk, alt sammen på tidspunkter, der passer ind i den enkeltes hverdag.
Endelig kan man mødes på samme tid på nettet og chatte.
Fordelen
ved at skrive sammen i grupper er, at du ikke skal lægge korrespondancen ud på
en side, hvor alle og enhver kan se den. Gruppemailen kan kun læses af dem, der
har tilmeldt sig gruppen. Alt efter hvilken udbyder af mailgrupper, du benytter,
kan du vælge, om du vil have tilsendt nye breve fra de andre i gruppen en gang
om dagen eller lige når de ankommer.
Hvis
du vil oprette din egen community, klub, kan du på nettet hente nogle andre
gratis ingredienser.
På
den danske www.groupcare.dk
kan du tilmelde din forening/gruppe
og få en del andre hjælpemidler som kalender, chat og afstemningsværktøjer.
På www.e-groups.com , eller www.yahoo-groups.com
kan du ud over postgruppen få adgang til afstemninger,
adresselister, databaser mv, husk blot at gå ind og vælge sproget dansk under
punktet International, så får du alle skabelonerne på dansk. Også adresser
som www.smartgroups.com og www.topica.com
stiller den slags til rådighed.
På det danske www.i-groups.com kan du
stifte en mindre forening i et delvit bundet set-up.
Det
svenske www.webbjobb.nu har også en række
funktioner gratis stillet til rådighed og selv om de er på svensk, kan du
sagtens bruge dem. Her er blandt andet en butik. Den kan du også få på dansk
på www.synonym.dk
Afstemningsværktøj
kan også hentes på www.quickpoll.dk og
www.lavasoft.dk
|