© Amedia, ingen citat eller kopi uden forfatterens tilladelse 
TILBAGE TIL HOVEDSIDE

Virtual Communities
Fremtidens klublokaler på nettet
 

af Abelone Glahn

Virtual Communities beskriver, hvad man på dansk kan kalde Interessefællesskaber på nettet. Flere og flere firmaer og foreninger har opdaget, at nettet er eminent til i mere eller mindre forpligtende form at forbinde mennesker, der måske har svært ved at finde hinanden fysisk ude i det virkelige liv, og at fællesskabet er udslagsgivende for, om du får succes on-line eller ej. Det kan dreje sig om alt fra passionerede Vietnam-rejsende, voksne tvillinger, til landmænd eller Pokemon-fans. Nogle samles som stamkunder hos en producent af et særprodukt, andre samles mere i foreningsånd.  

Hvis en hjemmeside ikke udvikler sig konstant og viser nyt ansigt, nyt indhold, forsvinder kunderne/medlemmerne, men kommer igen og igen, hvis de her kan få dækket alle tænkelige vinkler af deres særlige interesse, hvad enten det handler om at kunne købe helt specielle varer, måske med rabat, at kunne bidrage til en detaljeret begivenhedskalender, købe og sælge via auktioner, dele information og erfaringer med hinanden eller simpelthen bare se på.

En måde at udbygge en traditionel informativ side på, er ved at tilføje en community, en klub for dem, der bruger siden. 

Stamkunder

De fleste Virtual Communities (VC’er) oprettes i forbindelse med et produkt. For eksempel har den verdensomspændende on-line-computerspil gigant Gameplay udviklet et omfattende VC, hvor de omkring 400.000 brugere kan diskutere den seneste nye version af et spil, få råd og vejledning til et spil af andre, der har prøvet det, selv komme med tips, og i øvrigt tale om spillene, når man ikke lige spiller dem ! På www.gameplay.com’ s VC kan man også tilmelde sig en klub, hvorved man opnår rabatter, får nyhedsbreve eller får tilsendt de seneste nye informationer om nyskabelser, før de ligger i butikkerne.

VC behøver ikke at være gigantiske netværk, men kan udgøre en stamkundekreds, for eksempel hos en forhandler af off-road udstyr. Her kan man udveksle erfaringer om, hvordan vandrestøvler skal imprægneres, om særligt interessante rejseruter, tips om udstyr, billige rejser etc etc. ,man kan finde rejsefæller, og som medlem få rabat på visse varer. Forhandleren får den tætte kontakt til brugeren og kan fx teste udstyr af, inden det sættes i produktion.

 Respekt for brugeren

Før man opretter en community, skal man – uanset om det er som privatperson, som firma eller større organisation – gøre sig klart, at en VC ikke fungerer, hvis den ikke vedligeholdes og drives i respekt for brugeren. Specielt skal firmaer være klar over, at der ikke er tale om en udvidet brevkasse, hvor firmaet kan modtage ros og ris. Hvis man knytter forbindelse med sine kunder, skal man fra starten vide, at det kræver en stillingtagen til de selvsamme kunder: Vil man lytte til, hvad kunderne siger eller er det bare et skalkeskjul for at være kundevenlig ?Vil man gå i dialog eller vil man stadig i virkeligheden gøre, som man hele tiden har gjort?

Til gengæld kan leverandører mm. med en vellykket og vel-vedligeholdt community skabe endnu større trafik og dermed handel. De kan nå utrolig målrettet ud, og næppe noget andet sted komme i så direkte og anvendelig dialog med stamkunder.

Den direkte forbrugerkontakt sublimeres, men VC kræver at der selv helt i topledelsen er en grundlæggende forståelse og accept af det nære forhold til kunden. Og den, der skal administrere, være moderator, motivator eller slet og ret bartender for dette interessefællesskab, skal også forstå samspilsreglerne.

Der er ikke noget galt med at oprette en community af profitårsager, blot skal man forstå at enhver form for snyd, overdrivelse eller falsk markedsføring hurtigt afsløres af de nådesløse – men ofte også hengivne kunder. Explain, don’t exploit.

 Private VC

På et plan, hvor der ikke nødvendigvis er penge indblandet, ligger de VC, der fx er bygget op omkring skolekammerater, tambourkorpset i Det Danske Spejderkorps eller Landroverklubben. Det kan også være netværk af mennesker, der ikke kender hinanden på forhånd, men som finder sammen om en fælles opgave eller akut problem. Man kan på Vcen have adresselister og breve ajourføre en kalender, indkalde til møder, melde til og fra disse møder, alt sammen elektronisk, alt sammen på tidspunkter, der passer ind i den enkeltes hverdag. Endelig kan man mødes på samme tid på nettet og chatte.

Fordelen ved at skrive sammen i grupper er, at du ikke skal lægge korrespondancen ud på en side, hvor alle og enhver kan se den. Gruppemailen kan kun læses af dem, der har tilmeldt sig gruppen. Alt efter hvilken udbyder af mailgrupper, du benytter, kan du vælge, om du vil have tilsendt nye breve fra de andre i gruppen en gang om dagen eller lige når de ankommer.

Hvis du vil oprette din egen community, klub, kan du på nettet hente nogle andre gratis ingredienser.

På den danske  www.groupcare.dk  kan du tilmelde din forening/gruppe og få en del andre hjælpemidler som kalender, chat og afstemningsværktøjer. På www.e-groups.com  , eller www.yahoo-groups.com  kan du ud over postgruppen få adgang til afstemninger, adresselister, databaser mv, husk blot at gå ind og vælge sproget dansk under punktet International, så får du alle skabelonerne på dansk. Også adresser som www.smartgroups.com og www.topica.com stiller den slags til rådighed.
På det danske www.i-groups.com kan du stifte en mindre forening i et delvit bundet set-up.

Det svenske www.webbjobb.nu har også en række funktioner gratis stillet til rådighed og selv om de er på svensk, kan du sagtens bruge dem. Her er blandt andet en butik. Den kan du også få på dansk på www.synonym.dk

Afstemningsværktøj kan også hentes på www.quickpoll.dk  og www.lavasoft.dk