|
Selvudgiver::Markedfør din bog::LinkedIn firmaprofil::Nye facebook indstillinger::
1. Bøger, bøger, bøger – udgiv og bestem selv over din bog 2. Kortlægning af mindre underleverandører til forfattere 3. Anmeldelse af "Forfatter-as" 4. Flere kurser i online markedsføring af bøger 5. Linked In tordner frem – husk en ny feature som firmaprofil 6. Nye indstillinger på facebook – få en gennemgang Kære nyhedsbrevmodtager I den senere tid har jeg arbejdet meget med bøger og promotion af bøger gennem de sociale medier. Derfor kommer en del af dette nyhedsbrev til at handle om bøger, særligt hvordan man får sin egen bog ud til læseren. Inspireret af den meget velbesøgte ”Sommerskole for selvstændige”, der havde ”Skriv din egen bestseller” på programmet er jeg nu gået sammen med forfatteren Karsten Pers om bevægelsen NewPub. Den har til formål at tilbyde alle typer af forfattere kendskab til og indsigt i alle slags udgivelsesformer, så enhver forfatter kan vælge den form der bedst matcher hans/hendes interesser og forudsætninger. Læs mere og hør et P1 indslag her. Selvudgiverseminar i Aarhus 19. januar Vi samlede i begyndelsen af november omkring 100 forfattere, illustratorer, journalister, oversættere og andre forlagsrelaterede til et aftenseminar, find lnket her: , som nu gentages i Aarhus torsdag den 19. januar. Over halvdelen af pladserne er allerede solgt, så skynd dig, hvis du vil være med. Kortlægning af selvstændige underleverandører Vi har selvfølgelig også lavet en facebook gruppe, hvor man kan udveksle erfaringer om emnet. Den finder du her: I øjeblikket prøver vi at kortlægge, hvem der fungerer som underleverandører til forfattere i form af for eksempel skrivecoaching, hjælp til udgivelse på net, opbygning af ebutik til din bog, etc etc. er du en af de selvstændige, som leverer noget, der er relevant for forfattere og andre bogudgivere, må du meget gerne bidrage med en kort beskrivelse til denne kortlægning. Det kan du gøre enten på facebookgruppen, eller på dette blogindlæg: Forfatter as En af de bedste bøger, jeg har læst i år, er ”Forfatter a/s”, som Jan Felland har skrevet. Den er en praktisk håndbog, ja nærmest en minutiøs gennemgang af, hvad man gør, når man står med et manus og gerne vil udgive og sælge den – muligvis endda selv. Skridt for skridt vejleder den i at udgive sin bog enten som POD eller som ebog, en vejledning, der går helt ned i den praktiske detalje, og nævner de mange forskellige onlinetjenester, som Jan Felland har undersøgt, fordi han selv skulle udgive en bog. Læs min anmeldelse her: Markedsfør dit eget forffatterskab og dine bøger Den store tilstrømning og de mange spørgsmål på NewPub MeetUp i November gjorde, at jeg har åbnet for en række kurser her i vinter: Det første finder sted allerede den 12. december: Kbh: 12. december 2011 18-21: Introduktion til markedsføring via sociale medier -- Falster: 21. Januar 2012 10-16: Heldagskursus markedsføring af bøger på sociale medier -- Tre uddybende mandagsworkshops: Kbh: 6. februar – Forfatteren og blogging Kbh: 27. februar – Forfatteren og facebook Kbh: 12. marts - Forfatteren, YouTube og Twitter Du kan tilmelde dig kurserne enkeltvis ( klik på linien), eller du kan få de tre workshop samlet til reduceret pris, klik her. LinkedIn virksomhedsprofil I en anden boldgade: LinkedIn forbedrer sig dag for dag. Der er nu over 700.000 danskere på den professionelle platform. Mange er ikke klar over, at man nu kan oprette en firmaprofil, eller rettere, man kan tilpasse den profil, som tilhører ens firma. Hvis du vil udnytte LinkedIn bedst muligt, så gå ind og tag ejerskab over dit firma på LinkedIn, sørg for, at alle medarbejdere staver virksomhedens navn på samm emåde – for ellers bliver I ikke fundet samlet – og udfyld så de muligheder, siden giver for at lægge vidoe, produkter, jobs og produktblade ud på virksomhedsprofilen. Det øger findbarheden af din virksomhed. Facebookændringer Facebook har også forandret sig og vil i den kommende tid udrulle nye ændringer, blandt andet den meget omtalt ”timeline”, som gør, at facebook nærmest bliver et sted at leve. Hvis facebook ikke var det før! Hvis man frem over skal bruge facebook professionelt og samtidig privat, er mit råd, at man tilpasser alle de nye indstillinger af privatliv således at minimalt muligt vises, og at man begrænser sin visning til vennerne. Mere er blevet åbent pr default, og knappen ”Se min profil som” bliver en ret nyttig knap at anvende, hvis man vil tjekke, hvordan ens profil ser ud med chefens øjne. Ønsker du derimod at være endnu mere synlig på facebook, er der kommet en ny funktion, der gør, at andre kan ”abonnere” på dig, uden at de søger ”venskab” med dig. For dem, der gerne vil have maksimal synlighed kan dette være en fordel, men husk: Vi way beyond privatliv. Du har ikke længere noget privatliv på facebook og bør agere derefter – skriv ikke noget, du ikke vil konfronteres med om nogle år. Monica Jørgensen, MoJo, kommunikation og Lisbeth Scharling, Webwoman har begået en lang, men grundig gennemgang af nogle de nye indstillinger . 95% handel begynder online! Og så en lille info, der siger noget om, hvorfor du skal pleje dit og din virksomheds virtuelle håndtryk: 90% af alle køb begynder online. 75% handler på nettet før de handler i fysisk forretning. 85% lleder efter anmeldelser. 78% har tillid til bruger-anmeldelser. Kilde: Barn Raisers: Venlig hilsen Abelone Glahn |