|
Bliv synlig på nettet::Få styr på din tid::LinkedIn-råd::Når journalisterne ringer::
Amedia Nyhedsbrev marts 2008 1. Lynkursus i dit virtuelle håndtryk for selvstændige 16. april 2. Otte gode råd når journalisten ringer 3. Hør staldtips fra forfatteren til bog om at blive synlig i medierne: 22. april i København 4. Skriv til de rigtige medier: Ny samlet oversigt over danske specialmedier: 5. Netwiki – vær med til at skabe en oversigt over alle netværk i Danmark 6. ”Få styr på tiden” – har revolutioneret min hverdag 7. ”Sådan vokser du med ansatte” – hent gode kontraktforslag til nye medarbejdere 8. Gode råd om LinkedIn 9. Kan det betale sig for virksomheder at tjekke deres virtuelle håndtryk? 10. Fyldebøtter, Facebook og rekruttering 11. Skøre og kreative ideer – spændende besøg i Gøteborg 12. Prismodtageren siger tak 1. Lynkursus: Skab din professionelle og personlige profil på nettet for selvstændige 16. april Det er nu sjette gang, dette kursus holdes, så stor har tilslutningen været på noget, jeg først holdt i sommer 07 som et forsøg, men som nu har vist sig at efterkomme et virkelig stort ønske hos mange freelancere: Hvordan skaber jeg mig en onlinesynlighed, så jeg bliver fundet professionelt på nettet. Vi gennemgår weblogs, LinkedIn, Facebook, onlinegrupper mm. og du rustes til at kunne tage beslutningen om, hvor du vil lægge din e-indsats. Læs programbeskrivelsen og tilbagemeldingerne fra kursisterne her: http://ditvirtuellehaandtryk.dk/lynkursus.htm Næste heldagskursus holdes onsdag den 16. april på Falster i Den Gamle Skole i Maglebrænde fra 9.00 -16.00 for kun 600 kroner, inklusive en bog og forplejning. Tilmelding her: http://www.amedia.dk/Bestillinger/Bestillingsoversigt.asp 2. Otte gode råd når journalisten ringer Bogen "Bliv synlig i medierne - sådan fortæller du de gode historier" er en gedigen vejledning til, hvordan man opbygger en god kontakt til medierne, taler med journalister og lærer at se de gode fortællinger i sin egen virksomhed. Bogen er skrevet af journalisten Julie Lindegaard, der selv er journalist og kender sagen fra begge sider. Hun er også formand for netværket for selvstændige i og omkring Svendborg, Ge9.dk Masser af staldtips, praktiske vejledninger og hjælp til at systematisere PRtiltag. Et klip fra bogen: Print disse råd ud og læg dem ved siden af telefonen, så er du klar, når journalisten ringer: *Hvem ringer om hvad? *Hvorfor er netop du blevet kontaktet, og hvad er din rolle? *Hvem taler journalisten ellers med? *Hvad er den konkrete anledning? *Spørg til om dine udtalelser skal citeres eller skal fungere som baggrund. *Bed om at få evt. citater forelagt *Bed evt. om tænkepauser og ring tilbage så hurtig som muligt *Giv altid et kortfattet resumé til sidst af komplicerede sager Disclaimer: Jeg har skrevet forordet. Bogen udkommer på Børsen Mikro den 1. april, hvor Julie blogger som gæsteblogger. http://borsenmikroblogs.dk/julie 3. Tirsdag d. 22. april: Sådan tilrettelægges en ordentlig kontakt til medierne. Mød journalisten og mikroen Julie Lindegaard NB: Julie holder et kursus den 22. april i København. Tilmeld dig på Borsenmikro.dk: http://borsenmikro.dk/2008/03/17/bliv-synlig-i-medierne-sadan-fort%c3%a6ller-du-de-gode-historier/ 4. Skriv til de rigtige medier – søg fagbladene her Hvis du gerne vil omtales i fagblade og tidsskrifter, kan det ind imellem være svært at vide, hvilke der udgives. Dansk Fagpresseforening har nu lagt en glimrende oversigt over specialmagasiner og fagblade ud på nettet. Du kan søge indenfor emne eller på titel kvit og frit. Så tjek hvilke medier der kunne have gavn af at få en pressemeddelelse fra dig. http://borsenmikroblogs.dk/abelone/2008/03/09/oversigt-over-danske-specialmedier/ 5. Netwiki oprettet – den første landsdækkende oversigt over netværk Så er den der - den meget efterspurgte wiki-oversigt over netværk i Danmark! Mange har efterlyst en oversigt over netværk i Danmark. De mangler ofte kendskab til lokale netværk, til netværk for det ene eller det andet køn, til netværk for faglige orienterede, og de efterlyser oversigt over virtuelle netværk. Denne oversigt er aldrig tidligere blevet lavet komplet og opdateret. At vedligeholde en sådan oversigt er næsten en umulig opgave for et enkelt menneske, da netværk opstår og lukker, uden at det nødvendigvis bliver offentliggjort nogen steder. Derfor er der nu åbnet en wiki, hvor alle, der har kendskab til et netværk, kan gå ind og skrive om netværket, opdatere dets ”tilstand” og fortælle hvem netværket er for, og hvilket formål netværket har. Foreløbig koncentrerer wikien sig om netværk for iværksættere, selvstændige og freelancere. En wiki er en systematisk oversigt over en hel masse undersider, en måde at katalogisere på. Det kræver ikke noget medlemskab, ingen afgift, intet – andet end engagement at være med. Vær med til at skabe den bedst mulige oversigt – skriv dine eget netværk ind i oversigten. www.netwiki.dk 6. Få styr på tiden – 40 % af en dag er uplanlagt Siden sidste nyhedsbrev er der udkommet to bøger mere i Børsen Mikroserien. Den ene, få styr på tiden - sådan bliver du mere effektiv” af Trine Kolding har revolutioneret min egen arbejdsdag. En af de væsentligste oplysninger for mig var, at 40 procent af en arbejdsdag går med uplanlagte opgaver. Det er ikke spildtid, det er bare tid, der går med noget, du ikke havde regnet med, du skulle bruge dagen på. efter at jeg har indset dette, planlægger jeg knap så mange opgaver, der skal løses i løbet af en dag. Og et er meget mere tilfredsstillende at nå de to, der står på listen, end at have endnu fem opgaver, jeg bare udskyder, fordi jeg ikke var god nok til at planlægge min tid – som regel har jeg ”i mellemtiden” nået andre fem opgaver, jeg bare ikke havde skrevet på listen. få mange flere råd af Trine Kolding i bogen, og se nogle af redskaberne fra bogen her, blandt andet et tidsbudget http://borsenmikro.dk/wp-content/uploads/tidsbudget.xls og en listen med gode råd til dem, der er alt for perfektionistiske og bruger for megen tid på hver opgave: http://borsenmikro.dk/wp-content/uploads/tips_til_perfektionisten.pdf 7. Sådan vokser du med ansatte Den anden bog, der er kommet siden sidst, er ”Din Første medarbejder” skrevet af Anette Sand. http://borsenmikro.dk/2007/11/12/bog-din_forste_medarbejder/ Mange mikrovirksomheder går det rigtig godt for, og de ønsker at udvide, men viger tilbage for at ansætte, alene fordi de ikke ved, hvordan dette skal gribes an. Anettes bog starter fra grunden og hjælper gennem processen. Skal du hyre konkolleger som underentreprenører eller på anden måde ansætte nye medarbejdere på timebasis eller som funktionærer, kan du i Annette Sands værktøjskasse hente et par enkle kontraktskabeloner til ansættelsen. http://borsenmikro.dk/wp-content/uploads/timeansat.pdf 8. Gode råd om LinkedIn Business netværket LinkedIn vokser, og er også det netværk, jeg vil anbefale folk at bruge frem for så mange af de andre tilbud. Men mange er ikke klar over, hvordan de bruger Linked In. Derfor har jeg samlet en række råd her: http://borsenmikroblogs.dk/abelone/2007/04/22/gode-rad-om-brug-af-linked-in/ Og har også skrevet en vejledning til, hvordan man inviterer på den rigtige måde i stedet for at bruge de autogenererede engelske invitationstekster. http://borsenmikroblogs.dk/abelone/2008/02/08/sadan-inviterer-du-andre-pa-linkedin/ 9. Er det spild af tid at tjekke virksomhedens virtuelle håndtryk? Hvis en kandidat til et job ikke har forberedt sig og tjekket virksomhedens hjemmeside før et jobinterview, ville man så ikke betragte vedkommende som useriøs og dårligt forberedt? Kunne man ikke godt sige det samme om en virksomhed, der ikke havde tjekket en kandidat på nettet inden jobsamtalen? jeg vil vove den påstand, at alt for mange virksomheder ikke forstår, at vi står overfor en generation af unge, som er vokset op med nettet og forventer, at den virksomhed, de skal arbejde i, også er til stede og agerer på nettet på forskellige platforme. Se min argumentation her, og en arbejdsgivers forbehold og betænkeligheder ved at få for meget at vide om kommende medarbejdere: http://www.abeloneglahn.dk/?p=276 Skulle du have indset, at din virksomhed trænger til et Virtuelt Serviceeftersyn, er der hjælp at hente her: http://www.ditvirtuellehaandtryk.dk/dit_virtuelle_serviceftersyn.htm 10. Fyldebøtter, Facebook og rekruttering Jeg advarer altid mod at lægge for private billeder ud på nettet, og dét synspunkt bliver jeg ofte modsagt på, fordi mange mener, det er for sippet. Måske har de ret: Man kan godt have et fuldemandsbillede liggende på facebook og alligevel blive hyret: http://www.abeloneglahn.dk/?p=273 11. Nye kreative og skæve ideer er velkomne i stor konkurrence Så har den svenske inkubator Brewhouse Innovator åbnet for 2008 konkurrencen for skøre skæve kreative ideer, der ikke behøver at være vildt godt formuleret, ikke behøver at have en forkromet forretningsplan, men bare behøver at have en rigtig god og sjov ide indenfor det kreative. http://www.abeloneglahn.dk/?p=281 12. Tak for prisen Jeg vil gerne slutte dette nyhedsbrev med at takke varmt for Kreds 2 prisen, som jeg modtog i starten af måneden for min indsats for freelancere og mikrovirksomheder. Det er utrolig dejligt at få en anerkendelse for dette arbejde, og en sådan pris giver benzin nok til at fortsætte længe endnu. http://www.abeloneglahn.dk/?p=275 |