Amedia
Fjendstrupvej 2
4850 Stubbekøbing
tlf 54 49 00 94
fax 54 49 00 77
info@amedia.dk
Design:
Helga
Gudmundsd.
e-mail: helga.g@mobilixnet.dk
Hvad er Virtual
communities
Virtuelle communities kan oversættes med Interessefællesskaber på nettet.
Internettet er eminent til i mere eller mindre forpligtende form at forbinde
mennesker uafhængigt af tid og sted.
Brugerne af et community behøver ikke at have mere end én ting til fælles,
nemlig interessen i den pågældende ting. Det fælles udgangspunkt er
imidlertid afgørende for, om et community kan fastholde sine interessenter,
eller om det udvandes.
Netfællesskaber adskiller sig fra, hvad der i øvrigt foregår på nettet ved
at indeholde en vis gensidig forpligtelse, en forståelse og udnyttelse af det
interaktive og et ønske om kendskab til hinanden.
Dialogen forpligter både den deltagende, og den, der har stillet muligheden
for dialogen op – man giver ordet til alle, og det skal man kun gøre, hvis
man har mod på at lytte til det også.
Netværk er ikke en institution, en metode eller en organisation – det er en
”organisme”, et ”sted” eller et ”arbejdsrum”.
Hvem kan bruge Virtual
Communities
Et virtuelt netværk kan skabes af mennesker, der har svært ved at finde
hinanden fysisk ude i det virkelige liv, men kan lige så ofte bestå af
mennesker, der er fysisk tilknyttet samme sted og have brug for at
kunne ”tale” med hinanden uden hver gang at skulle gå ind i samme lokale
og afsætte tid til et møde. Hovedsagen er, at de er interesseret i at dele
viden.
Communities
kan oprettes midlertidigt omkring enkeltstående begivenheder eller afgrænsede
projekter, eller de kan etableres som langsigtede dialogforum for faglige
diskussioner og erfaringsudvekslinger.
For virksomheder, der seriøst
varetager dialogen med kunderne, er et community uvurderligt i forhold til at
få respons fra kunderne på virksomhedens produkter.
De fleste netværk opstår på
baggrund af en fælles interesse, ja ligefrem passion for et område, men
mange dør meget hurtigt hen, hvis der ikke også er et gensidigt udbytte for
deltagerne.
Læs flere artikler om virtuelle fællesskaber